Pages

Sunday 26 January 2014

Aku yg dulu bukanla yang sekarang...

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه ...

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ...


Ok ni nak cerita sikit pjg lebar lapasal lepas pregnancy saya...
masa mengandung dulu berat badan mencecah 75kg asalnya 53kg jer....wohooo mmg terasa sgt diriku gemuk, kembung ,chubby sana sini time tu..tapi xder nak rasa sedih sebb gemuk tu bukan sebb pemakan tapi sebb mengandungkan zuriat...mmg xkisah mmg xpedulik..yg penting baby mesti dpt semua khasiat yg baik utk tumbubesarannya...

Ok masuk bab nak slimkan badan balik..saya ambik lebih kurang 1 thn 6 bln lebih utk betul2 balik ke 53kg balik...ingat sonanggggg???..tidakkk...mmg berat lepas bersalin hanya turun 63kg saja okey... (T_____T)...saya beranak operate...bukan saya pinta huhuhu..saya paksa diri nak beranak normal tau, 3 kali induce, sakit tau...tgk darah kat tgn dokter lepas korek...sedih....keadaan kesihatan saya pun xmengizinkan...kena diabetes masa kandungan masuk 6 bln (tulah gatal minum air tin laici tiap hari padan muka huwaaa) pastu placenta previa tahap 3 nak masuk 4 hampir nak tertutup pembukaan rahim tu...pendarahan 2 kali.. Eeeeeee teringat plak journey masa mengandung tempohari...huhuhu

Ok berbalik pada main story..mcmana saya nak kuruskan bdn..adalah suatu hari tu dgr radio era..ada satu pemanggil tu..dia bgtau yg isteri dia kurus dr berat 100kg lebih turun smpi 50 lebih kg sebb berpuasa..isterinya bernazar sekiranya dia selamat dr operation dia akan puasa 3 bln...wow saya pun mendpt ILHAM MAHA AGUNG...puasaaaaaa...jadi selama tiga bulan la saya berpuasa, saya berpuass 2 bulan awal sebelum puasa ramadhan tahun lepas...dlm berpuasa tu saya bukan suka2 tak makan ok..makan seimbang ya...masa time berbuka mkn mcm biasa tapi bukan melantak..,berhenti sebelum kenyang..cuma sahur saja saya mkn kurma dan susu...dan akhirnya mmg berjaya....waahhh happy sgt...happy...dpt berat 53kg balik...tinggi saya pn 165cm kira sesuai la dgn berat tu..takderla nak obes sgt...rasa ringan dan sehat badan ni...

Tapi bila da terbiasa berpuasa, kita da terbiasa berdisplin utk mkn..kita akan kontrol jaga pemakanan...xnak mkn yg berlemak bergoreng sgt...mmg kurang kabohidrat...nasi tetap mkn tapi 1-2 sudu saja...lauk sayuran mmg menjadi kegemaran termasuk buahan...kadang berat turun naik jgk tapi bole kontrol balik..pernah jgk try minuman slimming ni tapi xberkesan...mmg yg terbaik adalah bersenam dan tahu jaga pemakanan...

Saya bersenam dgn cara bergerak pantas ke sana kemari..sengaja buat langkah lebih2..kalo angkat brg ker buat kerja ker sengaja buat lebih2...pemakanan saya ikut aktiviti harian saya..kalo kurang bergerak..kurangla karbohidratnya tapi sayuran wajib...saya pun amalkan pemakanan vitamin utk membantu badan sihat...sekrg ni makan vitamin c dan executive b dr blackmores termasuk grapeseed..

Sejak amalkan vitamin c...flu langsung xda...susah nak kena...sejak makan executive vit b..berat bdn semakin terjaga..grapeseed ni mmg saya amalkan dr muda remaja lagi...mmg byk benefit..salah satunya utk kulit..lagi satu nak bgtau..amalkan la memkn vit b dari kelompok b12..mmg bagus...sebb mengikut kajian vit b12 ,ini adalah komponen utama yg membolehkan badan kita cthnya DNA develop new cells, form healthy red blood cells, dan jgk menukarkan makanan yg kita makan into energy to power our metabolism...mmg bagus vit b12 ni..

Jadik target baru kali ni nak berat mcm rozita che wan plak...50kg saja..hahaha over mak oi..xper usaha tangga kejayaan..badan sihat mmg otak geliga cergas...bagi siapa nak kuruskan badan...jgn putus asa..jgn ikut nafsu makan..jgn biarkan diri di kontrol nafsu makan...(T____T) mmg dugaan habis..tapi kalo dah terbiasa..semua tu tak menjadi masalah dahhh...


P/S: pic yg baju unggu tu abaikan tompokan dibaju tu..ammar suka muntahkan ibu...mmg xsah baju ada tompok2 mcm tu..kalo terlalu kenyang mmg jdk nila..cian ibu xleh gaya2



وَعَلَيْكُمُ السَّلاَمُ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

















No comments: